Július Koller bol jednou z kľúčových postáv konceptuálneho umenia v strednej Európe. Jeho tvorba reagovala na politickú a spoločenskú situáciu v socialistickom Československu, pričom využíval netradičné umelecké postupy, ktoré spájali umenie, každodenný život a kritické myslenie.
V druhej polovici 60. rokov vytvoril sériu Anti-happeningov, v ktorých sa dištancoval od tradičných happeningov západného umenia a kládol dôraz na každodenné gesto, intelektuálny prístup a angažovanosť. V roku 1965 napríklad prehlásil za umelecké dielo svoj vlastný tenisový zápas (Anti-happening (J.K. – tenisový zápas, 1968)), čím poukázal na alternatívne chápanie umenia a jeho vzťah k spoločnosti.
Od konca 60. rokov začal Koller pracovať s ikonickým symbolom otázniku (?), ktorý vnímal ako vizuálny znak kritického myslenia a pochybností o politických a spoločenských realitách. Tento symbol sa objavoval v jeho obrazoch, objektoch, textových prácach a performanciách, pričom vyjadroval neustále kladenie otázok o stave sveta, identity a budúcnosti.
V 70. rokoch vytvoril koncept U.F.O. (Universal-Cultural Futurological Operation), v ktorom spájal umenie s víziami utopickej budúcnosti a alternatívnej kultúry. Využíval fotografie, koláže, kresby a texty, v ktorých zobrazoval sám seba v situáciách, ktoré naznačovali kontakt s mimozemskými civilizáciami, pričom týmto spôsobom tematizoval otázky identity, viery a možných kultúrnych zmien.
Koller sa od 70. rokov venoval tvorbe tzv. kultúrnych situácií, ktoré chápal ako umelecké zásahy do reality, spájajúce umenie, každodennosť a spoločenskú angažovanosť. Práve v tomto období sa jeho život a tvorba prepojili s Kvetou Fulierovou, jeho životnou družkou.
Označenie J+K sa stalo symbolom ich spoločnej existencie, kde umenie nebolo oddelené od života, ale naopak, bolo jeho prirodzenou súčasťou. Fulierová dokumentovala ich každodennosť prostredníctvom fotografií, zápiskov a archívnych materiálov, čím významne prispela k zachovaniu Kollerovho odkazu. Tento rozsiahly archív dnes patrí k dôležitým zdrojom pre pochopenie jeho umeleckej filozofie.
Július Koller ovplyvnil viaceré generácie umelcov a teoretikov, pričom jeho diela sú dnes vystavované v popredných svetových inštitúciách, ako sú MoMA v New Yorku, Tate Modern v Londýne, mumok vo Viedni, Centre Pompidou v Paríži či Stedelijk Museum v Amsterdame. Jeho tvorba je dodnes predmetom výskumu a retrospektívnych výstav, ktoré reflektujú jeho jedinečný prístup k umeniu ako prostriedku spoločenskej zmeny.